Ontspannings­­technieken

Bij Praktijk de Vrijgever wordt veel gebruik gemaakt van ontspanningstechnieken. Deze technieken zijn veelal afkomstig uit yoga, aikido en mindfulness. Zeker wanneer het lichaam een hoge mate van stress te verduren heeft gehad, zijn ontspanningstechnieken onontbeerlijk.

Tevens bieden ontspanningstechnieken de mogelijkheid om rust en vertrouwen in je lijf te mogen ervaren. Dat gaat vaak niet vanzelf. Je zult de oefeningen regelmatig en het liefst op een vast tijdstip moeten doen om er bekwaam in te worden.

Bij ontspanningstechnieken kun je denken aan het leren van aandacht hebben voor wat er nu is, algehele gewaarwording van je lichaam en de invloed van de ademhaling om tot rust te komen.

De ontspanningstechnieken bij Praktijk de Vrijgever zijn vooral praktisch gericht. Bij een aantal oefeningen merk je dat het al verschil geeft wanneer je gespannen bent en de rust die je ervaart wanneer je een van de oefeningen hebt gedaan. Het is zeker niet de bedoeling om in een soort trans te raken of een vorm van hypnose. Daar zijn de oefeningen dan ook niet op gericht.

 

Voordelen van ontspanningstechnieken:

  • Rust en ontspanning kunnen ervaren
  • Je kunt de oefeningen makkelijk zelf doen
  • Wanneer je ze regelmatig doet merk je lichamelijke veranderingen op
  • Het verbetert je zuurstof opname en je CO2 afscheiding
  • Het zorgt voor een betere focus

Drie voorbeelden van ontspannings­technieken

Ontspanning van de onderbuik

Ontspanning van het middenrif

Ontspanning van de borst

Wil je weten of ontspanningstechnieken iets voor jou zijn? Neem dan contact met ons op.

Gratis tips en informatie ontvangen?
Meld je aan voor de Vrijbrief